Temnota, nádhera, sublimita a další rysy gotického slohu v architektuře

Historie nezaniká beze stopy a něco se v průběhu staletí rozpouští, ale ne jen ve středověku. Navzdory omezením těchto časů v technologii máme stále budovy úžasné krásy a zvláštní plán starých architektů. Milovníci neobvyklého historického dědictví, to dává smysl spolu s HomeMyHome.ru ponořit se do gotického stylu architektury.

Můžete sledovat gothic po celé hodiny, a přesto, oko najde více a více nových prvků

Gotická architektura v různých fázích jejího vývoje

Gotická architektura je rozdělena do tří etap:

  • brzy (XII století);
  • zralý (XIII. Století);
  • pozdě(XIV-XV století).

Nastal čas seznámit se s mimořádně krásným směrem v architektuře, která dodnes zabírá svůj hodný výklenek.

Rané gotické století XII: krok vpřed v architektuře

\ t

Středověké architektonické umění se vyvinulo a překonalo románskou scénu, z uměleckého hlediska se proměnilo ve zralejší směr.

Umění se stává výraznějším z náboženského hlediska a přibližuje se reálnému životu ve své podobě

.

Jedná se o kombinaci předchozích znalostí středověku s protichůdnými názory století XII. V obrazech budov se objevuje snění a určité emoce ubohých obrazů.

Rostoucí zájem o všechno duchovní a lidské je zřejmý. Překvapivě humánní pojetí architektury ve Francii se zrodilo, architekti, kteří našli způsob, jak odlehčit masivu zdí a různých pater, a najít tak více příležitostí pro volný prostor

.

Katedrála města Sens byla založena kolem roku 1140 a plně postavena v XII století

Katedrála Sens je trojlodní bazilika. Střední loď je široká a nízká, což vypadá velmi kontrastně ve srovnání s úzkostí bočních uliček. Část zatížení podélných oblouků zaujímá silné sloupy a sloupy.

Místo galerií se objevila triphorie s arkádami. Vzhledem ke změně velikosti okenních otvorů ve stavebnictví se na katedrále objevují čtyřmetrové opevnění, které je součástí nákladu.ze zdí.

Tradice romance jsou stále patrné, ale přechod na systém kostry je jasnější. V XII. Století nebyl dosud vyřešen problém propojení rámového systému s úspěšnými kompozičními konstrukcemi. Brzy gotika hledala právě takové řešení.

Pozoruhodným příkladem raně gotické je katedrála v Laně

.

Exteriér budov v raném stádiu gotické architektury stále připomíná románský styl.

Notre Dame de Paris byla založena v roce 1163 a byla dokončena pouze XIV.

Zralý gotický XIII. Století: blíže realismu

Ve 13. století pokračuje výstavba katedrál zahájených v minulém století, objevují se malé kaple cechů nebo soukromých osob.

Královská kaple sv.

Kaple je vzorem architektonické elegance, její proporce jsou dokonalé, což je dáno úspěšným složením vnitřní struktury a vzhledu.

K nahrazení mohutných zdí a malých oken přišlo vysoké patnáctimetrové okno, které vyplňovalo zdi mezi oblouky. Budova se jeví jako velmi křehká, což je vizuálně zvýrazněno barevnými vitrážovými okny.

Katedrála v Remeši je historickým tradičním místem korunovace králů Francie

.

Pokládání gotické katedrály nastalo v roce 1211, stavitelé nebrali v úvahu zbytky románské stavby. Neexistují žádné galerie, rozdělení podle úrovnívertikální, triphorie jsou velmi vysoké. Poměry konstrukce jsou lehké a elegantní a vzhled samotný je mimořádně dekorativní díky začlenění nových prvků a řešení do kompozice: věžiček, soch, hlubokých portálů, oken „růží“.

Pozdně gotika: temnota XIV-XV století a její otisk v architektuře

Pro Evropu, obzvláště pro Francii, XIV století nebylo nejjednodušší v historii. Gotická stavba v Evropě se však vyvíjela tempem.

Pro gotiku v pozdním kvetení je rámový systém charakteristický, který se již pevně stal základem budov předchozí etapy. Nyní se věnuje více pozornosti dekorativním prvkům. Objemy co nejjednodušší, rozpouští se v dekoru.

Počet okenních dělení se zvyšuje, komplikuje se jejich vazba, získávají se nové formy, více lahviček a vimpergů, hlavičky se mění na ozdobné pásy.

Kromě špičatého oblouku se objevují i ​​jiné typy. Klenby se stávají nejen křížovými, ale také hvězdicovými a retikulovanými. Všechny formy jsou zjednodušené, sloupy přecházejí do obloukových značek a žeber, které se nyní opírají o závorky. Hlavní se stává vertikalizací a lineárním složením.

Věž Saint-Jacques byla zachována po zničení klášterního kostela (1508 - 1522)

Kostel sv. Ouena (1318 - počátek 16. století) se rozprostírá podle kanonů anglické gotiky

.

Rámový systém: důležité slovo v gotické architektuře

Zvedavé mysli středověkých architektů spolu s nahromaděnými zkušenostmi stoletízaměřené na redistribuci zátěže, usnadnění stěn a podlah. Díky všem trikům se výrazně zvětšila plocha místnosti a její výška.

Předchůdce gotické románské architektury rozdělil váhu na všechny stěny: čím vyšší strop, tím silnější stěny. V gotice bylo rozhodnutí jiné. To umožnilo získat více dekorativních možností a zároveň je použít jako prvky pro rozložení zatížení. To přispělo k pochopení, že je dostačující soustředit hmotnost a tlak zdiva pouze na některých místech budovy. Takto byla v celé své kráse odhalena gotická kostra.

V budově zaujaly podpůrnou roli sloupy, podpěry a obloukové boty. Krásné budovy měly obrovskou velikost bez rizika kolapsu

Na rozdíl od bývalých nízkých stropů stávkují gotické katedrály s velmi vysokými oblouky

Dříve byla okna malá, protože snížily nosnost stěn, v gotice se okno volně odehrává zcela mezi sloupy. Místnosti nyní vypadají jako jeden kus kvůli tenkým podpěrným sloupům.

Přerozdělení zátěže z příčné klenby prolamovaného žebra jde do žeber, oblouků, pak sloupů a sloupů, a boční vzpěra je vnímána oblouky a oporami.

V důsledku toho se stavební materiál zachránil, zvýšila se výška budov, vnitřní osvětlení, doba výstavby se snížila, objevilo se mnoho konstrukčních prvků.

Hlavní prvky gotického stylu: jak se neztratit ve jménech

Někdy není snadné pochopit jazyk architektury, ale ve skutečnosti ne všechno je tak obtížné, jak se zdá nezasvěceným. Zvažte hlavní konstrukční prvky gotické architektury.

Klenby

Středověké inženýrství představilo myšlenku vytvořit žebro přes klenbu, dělat takový prvek hlavní prvek ve stavbě katedrál. Gotický oblouk se vyznačuje výraznými profilovanými hranami pracovního rámu.

Zatížení klenby je rovnoměrně rozloženo na rohových podpěrách

Ke snížení hmotnosti prvku byly zesíleny oblouky průsečíků kleneb, čímž se kopule stala rámem. Tak se v „architektonickém“ jazyce objevilo nové slovo - žebro z francouzského nervu - žíla, žebro.

Nejjednodušší žebrový oblouk se skládá ze čtyř obvodových oblouků čelistí a dvou úhlopříčných oblouků zvaných oživení. Hvězdná gotická klenba je charakterizována pomocnými žebry tierseron a lierna.

Schéma klenby kostela v gotickém slohu

Arkbutáni a opevnění

Arkbutan je název pro vnější kamenný oblouk, jehož úkolem je přenést tah na podpůrné sloupky - podpěry. V raně gotické Arkbutans schoval pod střechou, zasahoval do osvětlení, a proto byly vzaty ven.

Arkbutani nedokončené katedrály ve Štrasburku (Cathédrale Notre-Dame - Katedrála Panny Marie)

Mohutný gotický sloup, který je proti rozšíření oblouků, se nazývá opevnění. Ve středověku tento prvekpřivedl ven v určité vzdálenosti od zdi a spojil s ním motýly.

Výsledkem bylo velkolepé řešení pro přenos zátěže

.

Mozaiková okna

Vitrážové okno v gotice vyřešilo problém vlivu přítomnosti „Božského světla“ uvnitř katedrál a barvu skla laděnou na duchovní náladu. Gotická vitrážová okna mají různý tvar: patří mezi ně okna lancety, růžová okna, medailony, elipsy s historickými předměty.

Nejzajímavějším příkladem je okenní zásuvka, která se poprvé objevila v architektuře po křížových výpravách

.

V raném stádiu gotické okenní růže, umístěné na západním průčelí, se velikost zvětšila a přiblížila se šířce hlavní lodi.

Vzor je radiální a od středu se odchyluje

Obraz musel být náboženský, vyvážený, jako Šalamounova pečeť. Je to symbolické spojení věčného, ​​smrtelného, ​​konečného a nekonečného, ​​spojení hmoty a ducha

.

Gotické stavby v Evropě

Život evropských měst byl vždy úzce propojen, a to i přes jazykové a národní rozdíly. Gotika vstoupila do architektury středověku jako událost za samozřejmost a logicky odůvodněná. Oceňujeme krásu gotických staveb středověké Evropy.

Anglická a francouzská gotika

Francie se proslavila svými gotickými stavbami po celém světě. Existuje mnoho příkladů gotiky v různých fázích jejího vývoje.

Překvapivě krásný kostelOpatství Saint-Denis (1137-1144)

Ranná gotika na příkladu katedrály v Laně

„Planoucí“ (pozdní) gotika s okenními otvory v podobě plamene: nezapomenutelná církev Saint-Macloo v Rouenu

Ačkoli Velká Británie byla obsazena válkami, neshodami a konflikty mezi církvemi, ale s určitým zpožděním po dvě století také spadala pod vládu temně majestátní gotiky. Anglická architektura byla ovlivněna Normanem a Angevinem.

Westminsterské opatství jako model anglické gotické architektury

Lincolnova katedrála. Brzy anglická gotika spěchala k obloze. Žebra a oblouky připomínaly lancetu. Okna natažená do výšky. Dekor byl konvexní

Nejvyšší středověká anglická věž Salisbury katedrály

Následoval přechod na anglický kolmý styl, charakterizovaný prodlouženým úzkým obdélníkem a obloukem se špičatým vrcholem, který pokrýval všechny povrchy.

Příklad kolmého stylu je kaple královské vysoké školy Cambridge (1441-1515)

Gotika Německa a České republiky

Německo také přijalo francouzskou zkušenost, ale vyloučilo z ní milost a lahůdku. Tady, drama a výraz byli ve vysoké úctě, který byl úzce propojen s románskými tradicemi. Nejčastěji bylo možné se setkat s jednohlavými katedrálami a dívat se vzhůru.

Katedrála ve Freiburgu: stan vyrobený z nerovných tyčí a svoboda od zbytečnýchvyřezávaný dekor

Kolínská katedrála (1248–1880) připomíná Amiens, ale je známá svými suchými formami

Gotika přišla do České republiky v XIII. Století a byla také rozdělena do tří etap vývoje, které dosáhly vrcholu XV. XVI. Století. Iniciativa pro stavbu gotických budov ve vlastnictví královského dvora a nejvlivnější rodiny v zemi. Jedná se o úžasně krásnou kombinaci francouzského, saského stylu a subunajské architektury středověku.

Katedrála svatých Petra a Pavla v Brně upoutá pozornost všude

Španělská a italská gotika

Světská Itálie odhalila světu Benátskou gotiku, přijala a rozvíjela dekorativní prvky směru architektury. Zajímavý je například Dóžecí palác.

Bílá mramorová kolonáda Dóžecího paláce a lodžie s kýlovými oblouky: elegantnější a snazší je najít

Palazzo Vecchio ve Florencii je stále součástí románské architektury s gotickými prvky

Španělsko přispělo k architektonickému umění ve formě obrovských vyřezávaných křížů za oltářem a zdobenými kovovými mřížkami.

Neogotická architektura

Neo-otic (“nová gotika”) je považován za oživení gotické formy v historickém aspektu. Průkopníkem v tomto zajímavém případě byla Anglie ve čtyřicátých letech 18. století, která rychle obíhala obušek po celém světě: v neogotickém slohu byly postaveny nejen kostely a chrámy, ale i domácnosti.

Big Ben Neogothic

Tower Bridge ukázal světu krásu oživení architektonického stylu středověku v moderní verzi

Neogotika byla vyvinuta v Rusku v soudních kruzích a katolických komunitách, ale termín „pseudogotika“ se používá k charakterizaci architektonických rozhodnutí té doby

.

Moderní gotika v budově chaty Ruska

\ t

Pokud by v Rusku neexistovala žádná gotika, byl v moderním světě Ruska velký zájem o místo pseudogotiky. Stále oblíbenější jsou domy a chalupy s věžičkami svislé orientace, s přítomností špičatých štítů a ozdobných oblouků.

Střešní chaty chladné a mnogoskatnaya

Kované věže udeří do očí. Střešní nebo kompozitní keramika nebo šindele musí být tmavé barvy.

Namísto středověkých oken lancety zahrnovaly projekty úzký typ vysokého obdélníkového okna, často doplněného vitrážem

.

Gotický styl není zapuštěn do zapomnění, ale stále zůstává v knihách, městech, myslích a srdcích mnoha lidí, jako překvapivě hluboké a krásné slovo v historii a éře architektury.

Video: Tajemství gotického stylu